In Nederland zijn er jongeren die niet naar school gaan. Maar misschien kunnen ze wel iets leren of groeien als ze daarvoor meer of ander soort kansen krijgen. Hier vind je de projecten die zich inzetten voor deze jongeren en hun gezinnen, waarbij de focus ligt op het begrijpen van hun leefwereld en het bieden van ondersteuning van mens tot mens.
WEL in Ontwikkeling is een project dat aansluit bij het NP Onderwijs en een nieuwe beweging wil creëren in situaties waar niet-ingeschreven jeugdigen in het onderwijs vastlopen en zich onvoldoende kunnen ontwikkelen. De ministeries van OCW en VWS hebben Gedragswerk (onderwijs en thuiszitters), Ingrado (leerplicht en RMC) en OZJ (Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd) gevraagd dit project gezamenlijk te realiseren.
In een lerend jeugdstelsel heeft de regio een lerende cultuur en structuur waarin de professional vanuit eigen beroepswaarden zich altijd naar beste kunnen inzet, zich ontwikkelt en die gefaciliteerd wordt om elke dag beter worden. De professional zet in wat werkt en treedt buiten de gebaande paden om de beste hulp voor kinderen en jongeren te realiseren.
OZJ stimuleert dat jeugdprofessionals zorg leveren op basis van best bewezen werkzame kennis en met een brede blik, en dat zij hierin worden aangestuurd en gefaciliteerd. Samen met relevante partijen vormen ze een krachtige, lerende beweging, om te komen tot betere resultaten voor kind en jongeren, gezin en samenleving.
Gemeenten en andere relevante partijen gaan zorgen voor betere toegang tot jeugdhulp voor kinderen en gezinnen. Dat doen ze onder meer door lokale teams effectiever te maken, nauwere samenwerkingen en te werken aan een kwaliteitskader.