De aanpak van het wachttijdenprobleem - Juli 2022

Dit document is een beschrijving van een werkwijze die continue in ontwikkeling is en is vooral geschreven om de projecten bij te staan, die het OZJ Team Aanpak Wachttijden in de regio doet. Zodat betrokken professionals, bestuur en ambtenaren achtergrondinformatie hebben bij wat ze doen. En vooral waarom bepaalde dingen zo anders zijn dan we vaak gewend zijn – om de aanpak beter te begrijpen.

Afbeelding van de publicatie Aanpak wachttijden
Beeld: ©Aanpak Wachttijden

Basale kennis van het Nederlandse (jeugd)zorgdomein is vereist om de inhoud van dit document te kunnen plaatsen in de praktijk. Specifieke ervaring of kennis van het jeugdzorgdomein in een regio, van bestuurs- en organisatiekunde en/of ontwerpen is handig maar niet noodzakelijk.

Het document is zo algemeen mogelijk gehouden zodat het ook interessant is om te lezen voor ‘iedereen’ die regionaal transformatie projecten zoals wachttijden wil aanpakken.

Het document is opgedeeld in twee delen:

  1. De systeem-aanpak en benodigde transformatie voor wachttijdproblematiek
  2. De werkwijze voor een programma om wachttijden structureel aan te passen.

Dit document borduurt voort op de rapportages: Dat doen we al en Een functionele kijk op wachttijden. Het is sterk aan te raden deze te lezen voordat je hiermee verder gaat. Dit document is een bundeling van lessen die we in de praktijk leren door de aanpak in de regio toe te passen. Het is dan ook een levend document dat continu wordt aangepast maar dus altijd een stapje achterloopt op waar we nu mee bezig zijn. Doen en daarvan leren is immers het devies.

Contact

Heb je vragen of wil je meer weten over De aanpak van het wachttijdenprobleem; Wachttijden structureel aanpakken met een systeemaanpak? Neem dan contact op met tim@shoshin.nu