Eerstelijnsbemiddeling
Conflicten tussen gemeenten en jeugdhulpaanbieders kunnen ontstaan, zelfs bij de beste bedoelingen. Wanneer het onderlinge gesprek stokt en er geen oplossing in zicht is, biedt het OZJ (Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd) een neutrale en veilige plek om tot oplossingen te komen.
Met onze eerstelijnsbemiddeling begeleiden we partijen in het herstellen van vertrouwen en het formuleren van nieuwe afspraken. Zo voorkomen we escalatie en juridische trajecten, en zorgen we samen voor betere, toekomstgerichte jeugdhulp.
Wat we bieden:
- Onafhankelijke bemiddeling
- Vertrouwelijke gesprekken
- Ervaring met complexe samenwerkingen
- Focus op duurzame oplossingen
Overweeg je bemiddeling? Neem vrijblijvend contact met ons op via bemiddelingenozj@vng.nl.
Wat is eerstelijnsbemiddeling van het OZJ?
Onafhankelijke hulp bij vastgelopen samenwerking.
Eerstelijnsbemiddeling is een bemiddelingsvorm waarin het OZJ – onafhankelijk en zonder oordeel – helpt bij het oplossen van conflicten tussen gemeenten, jeugdregio’s en jeugdhulpaanbieders.
Deze vorm van bemiddeling is specifiek gericht op:
- Herstel van samenwerking
- Creëren van nieuw perspectief
- Voorkomen van rechtsgang
We faciliteren het gesprek, brengen verschillen én overeenkomsten in kaart, en helpen bij het vastleggen van afspraken. De bemiddeling is niet bedoeld als juridische arbitrage, maar als constructief proces waarin beide partijen gehoord worden en er ruimte ontstaat voor wederzijds begrip.
Kenmerken van eerstelijnsbemiddeling:
- Vertrouwelijk en informeel
- Gericht op samenwerking en transformatie
- Inzetbaar bij complexe bestuurlijke of contractuele conflicten
- Begeleid door een ervaren bemiddelaar uit het sociaal domein
- “Onze bemiddelaar kijkt meerzijdig partijdig: met begrip voor álle betrokken perspectieven.”
Vraag & antwoord
Lessen uit de praktijk
Inzichten in twee notities over eerstelijnsbemiddeling .
Sinds de start van de bemiddelingen zijn er twee uitgebreide notities verschenen over de aanpak, resultaten en geleerde lessen. Deze rapporten geven een helder beeld van de kracht én de impact van eerstelijnsbemiddeling via OZJ. De derde notitie volgt binnenkort.
Belangrijkste bevindingen:
- Herstel van vertrouwen is in vrijwel alle geslaagde trajecten een keerpunt geweest.
- Vroegtijdig signaleren van conflicten vergroot de kans op een succesvolle bemiddeling aanzienlijk.
- Het gebruik van meervoudige partijdigheid door de bemiddelaars wordt als krachtig en effectief ervaren.
- 95% van de trajecten leidde tot afspraken waar beide partijen tevreden over waren.
- Bemiddeling draagt bij aan duurzame samenwerking en voorkomt in bijna alle gevallen een gang naar de rechter.
De notities onderstrepen ook het belang van goede verslaglegging, regionale inbedding en ruimte voor maatwerk binnen het traject.

Notitie 1: Geleerde lessen
Eerstelijns bemiddelingsgesprekken: geleerde lessen en andere aspecten
Sinds de start van het OZJ in 2019 hebben er 45 bemiddelingstrajecten plaatsgevonden tussen gemeenten en één of meer aanbieders en in mindere mate tussen gemeenten en aanbieders onderling. De eerstelijnsbemiddeling en ondersteuning richt zich op de relatie tussen gemeenten/jeugdregio’s en jeugdhulpaanbieders, ten aanzien van duurzame samenwerking en het beter laten aansluiten van het regionale jeugdhulpaanbod op de vraag van de inwoners.
In deze publicatie bespreekt het OZJ de geleerde lessen van deze eerstelijns bemiddelingsgesprekken.

Notitie 2: Eerstelijnsbemiddeling in beeld: analyse en inzichten
Eind 2020 leverde het team eerstelijns bemiddelaars haar eerste notitie op: Eerstelijns bemiddelingen: geleerde lessen en andere aspecten. Met de bedoeling om na een periode opnieuw een notitie te schrijven met de meest recente inzichten. In deze analyse richten zij zich dus op de bemiddelingsactiviteiten over de periode 2019 tot en met
oktober 2022.
Neem contact op
Wil je overleggen of bemiddeling iets voor jouw situatie is? Neem dan contact met ons op.
Stuur een mail naar bemiddelingenozj@vng.nl Vermeld daarbij:
- Naam
- Organisatie
- E-mailadres
- Telefoonnummer
- Korte omschrijving situatie
De gegevens worden vertrouwelijk behandeld.