Deze beknopte handreiking is bedoeld voor professionals in onderwijs, zorg, binnen samenwerkingsverbanden en bij leerplicht. Voor iedereen die ervan overtuigd is dat het WEL kan, dat een jeugdige zich altijd wil en kan ontwikkelen. Hoe weerbarstig de praktijk vaak ook lijkt.

We bieden handvatten om een WEL-team te formeren, de juiste mensen aan tafel te brengen en samen te doen wat nodig is. Niet als extra taak, maar als een andere manier om te doen wat je toch al doet: bijdragen aan de ontwikkeling van jeugdigen.

Op termijn moeten alle samenwerkingsverbanden en gemeenten een doorbraakaanpak hebben voor vastgelopen casuïstiek.

Het WEL-team kan doorzettingskracht beschikbaar maken in een regio. Daarnaast kan een WEL-team of de WELaanpak opgenomen worden in een thuiszittersprotocol
en/of aanwezigheidsbeleid.

Een WEL-team kan geïnitieerd worden door iedereen die ervaart dat er doorzettingskracht nodig is. Dat kunnen mensen van de werkvloer zijn, beleidsmakers of bestuurders. Vervolgens nodigt iemand met lef en een groot netwerk partijen uit aan tafel om anders temgaan kijken naar vragen van jeugdigen.

De uitdagingen kunnen te maken hebben met vastgelopen casuïstiek, thuiszitters, de verbinding tussen zorg en onderwijs, etc. Iedereen die geconfronteerd wordt met complexe casuïstiek kan deelnemer zijn: een onderwijsprofessional, leerplichtambtenaar, jeugdhulpverlener, begeleider passend onderwijs van een samenwerkingsverband.