‘Ik vond het onwijs leuk om te doen. Het raakte me dat de leerlingen zo eerlijk en open waren naar ons.’ Sabrina Ghiani, conrector op het Haags Montessori Lyceum, nodigde leerlingen, docenten, de schoolpsycholoog, passend onderwijs-begeleider en de rector uit om samen te brainstormen over mentale gezondheid.

Beeld: © PRAATPOWER

Met een eenvoudig opzetje van PRAATPOWER, een paar flessen fris en wat lekkers, kon Sabrina zo aan de slag met de groep. En dat beviel goed. ‘Het was echt waardevol. Ik zou andere scholen zeker aanraden om ook zo’n brainstormsessie te houden. De docenten krijgen veel meer inzicht in wat er bij de leerlingen speelt, er zijn meerdere perspectieven zichtbaar en je kunt heel concreet aan de slag met elkaar.’

Ook de jongeren waren enthousiast. ‘Ik vind het fijn dat school ons hierin wil meenemen’, zegt Rinske. ‘Zo heb ik het idee dat ook ik er iets aan kan doen.’ Senne: ‘Ik vond het heel goed om samen te brainstormen. Het is heel fijn dat leerlingen de kans krijgen om hun ervaringen te delen.’

Er kwamen mooie ideeën boven. Bijvoorbeeld voor een prikkelarme ruimte op school. Voor wat meer flexibiliteit in het kiezen van een coach. En ook voor het communiceren over cijfers en planningen. Sabrina: ‘We gaan hier samen mooie vervolgstappen in zetten.’

Ook brainstormen op jouw school? Met deze opzet kun je zo aan de slag.

PRAATPOWER - Zelf brainstormen op school

0:00
0:00
/
0:00